Differentiëren in groep 3 kan voelen als een flinke uitdaging. De verschillen in de klas zijn soms enorm: terwijl het ene kind al hele zinnen leest, worstelt het andere kind nog met de eerste letters. Hoe groot de verschillen in jouw klas ook zijn: met Atlantis Start leg je de lat hoog voor álle kinderen. En dat werkt!
Inhoud |
Differentiatie in de klas: hoge verwachtingen voor ieder kind
In veel klassen worden kinderen al vroeg verdeeld in niveaugroepjes. Maar de eerste leesresultaten zeggen lang niet alles over wat een kind kan. Een kind dat in het begin van het schooljaar moeite heeft met leren lezen, kan die achterstand razendsnel inhalen. En een leerling die in de eerste periode al aardig kan lezen, kan later in het schooljaar moeite krijgen met bepaalde leesmoeilijkheden. Daarom is het van groot belang om slim te differentiëren in de klas.
Atlantis Start heeft hoge verwachtingen van ieder kind. De groep blijft steeds bij elkaar, waardoor leerlingen zich aan elkaar kunnen optrekken. Elk kind werkt aan dezelfde opdrachten in hetzelfde werkboekje, maar krijgt de ruimte om dat op zijn eigen niveau en tempo te doen. Die aanpak noemen we onzichtbare differentiatie. Door deze manier van differentiëren in de klas kan ieder kind lekker werken, zonder labels of aparte werkboekjes.
Lees meer over de didactiek achter Atlantis Start
Eén werkboek, drie niveaus
Atlantis Start zorgt voor overzicht in de klas. Geen stapels losse boekjes, maar één werkboekje tegelijk voor álle vakken. Binnen dat boekje loopt elke opdracht op van makkelijk naar moeilijk, waardoor differentiëren in de klas vanzelf gaat.
Een groot deel van de kinderen vindt al veel uitdaging in het eerste deel van de opdracht. Voor kinderen die al wat meer aankunnen, zit de grootste uitdaging in het laatste deel. Kortom: iedereen leert! Dankzij deze stapsgewijze ondersteuning daag je elk kind uit om net een stapje verder te komen. Differentiatie in groep 3 gaat zo eenvoudig en natuurlijk, zonder extra planning of materiaal.

De opdrachten lopen op van makkelijk naar moeilijk. En ook binnen één opdracht is ruimte voor differentiatie: een kind kan bij opdracht 1 bijvoorbeeld ik schrijven, terwijl een ander kiest voor knoop.
Bronnenboek:
tekstkleuren als wegwijzer
Het bronnenboek van Atlantis Start daagt álle kinderen uit. De teksten hebben drie kleuren – als wegwijzer voor jou. De kinderen lezen (mee) wat ze kunnen en jij biedt de begeleiding die ze nodig hebben. Daardoor ligt de lat voor elk kind op de juiste hoogte en ontstaat differentiatie op een natuurlijke manier.
- Zwarte zinnen (basis) bevatten letters en leesmoeilijkheden die in de lessen zijn geoefend.
- Blauwe zinnen (groei) bieden meer uitdaging, met letters en leesmoeilijkheden die nog niet zijn geoefend.
- Grijze zinnen (basis+) zijn iets uitdagender dan de zwarte – onder andere vanwege wat langere woordjes – maar eenvoudiger dan de blauwe.
In de eerste helft van het jaar bevatten ze één of twee letters die je in de dagen daarna behandelt. Voor sommige kinderen werkt dat als pre-teaching: ze zien de nieuwe letters alvast voorbijkomen. Voor andere kinderen is het een stimulans om volledige woordjes te lezen.
Laat leerlingen gerust alle teksten (mee)lezen. Hoe meer ze oefenen, hoe beter! De kleuren helpen jou om de opbouw van de leeslijn door het jaar heen te volgen. Je ziet welke letters en leesmoeilijkheden je hebt behandeld, en welke nieuw zijn.
Door de ontwikkeling van je leerlingen centraal te stellen, in plaats van te werken met vaste labels, krijgt ieder kind de kans om steeds een stapje verder te komen. Dat is de basis van differentiatie in jouw groep 3: één les met verschillende routes naar groei. Dankzij de flexibele opzet kunnen kinderen gedurende het schooljaar eenvoudig doorgroeien naar een ander niveau.

Ondersteuning die meegroeit
Elke les volgt het ik-wij-jullie-jij-model. Eerst doe jij de taak voor en daarna oefenen jullie samen. Vervolgens oefent de groep zelfstandig, en uiteindelijk werkt elk kind zelfstandig verder.
Je bouwt de steun dus stap voor stap af, net als een steiger die je weghaalt zodra het gebouw stevig staat. Dit noem je scaffolding. Zo groeit ieder kind met vertrouwen verder. Deze manier van werken sluit perfect aan bij effectieve differentiatie in groep 3.
Slim differentiëren met adaptieve oefensoftwareMet de oefensoftware van Atlantis Start oefenen leerlingen op hun eigen niveau en tempo. De software past de oefeningen automatisch aan, zodat ieder kind precies de uitdaging krijgt die het nodig heeft. De differentiatie zit dus al ingebouwd. Zo werk je moeiteloos verder aan echte groei!
|
Samen leren
Kinderen leren niet alleen van jou, maar ook van elkaar. Daarom biedt Atlantis Start afwisseling tussen samenwerken met klasgenoten met een ander leesniveau en met leerlingen die even ver zijn. Ook zijn er momenten voor kleine groepjes met kinderen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben, bijvoorbeeld met het leesoefenboek. Zo versterken kinderen elkaar – cognitief én sociaal – en wordt differentiëren een vanzelfsprekend onderdeel van je lesdag.
De voordelen op een rij
Voor leerlingen:
- Iedereen leert op zijn eigen tempo, zonder labels
- Succeservaringen vergroten het zelfvertrouwen
- Samen leren motiveert en versterkt de groep
Voor jou als leerkracht:
- Differentiatie in groep 3, zonder extra werk
- Rust en overzicht in de klas
- Eén werkboek per kind – praktisch en overzichtelijk
Leg de lat hoog voor álle kinderen
Differentiëren in groep 3 hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met Atlantis Start werk je met één methode die past bij ieder kind. Zo blijft niemand achter! Ontvang nu je gratis zichtzending en ervaar het zelf.

